- Yrittäjän oma kartturi

Miten lukea tuloslaskelmaa – yrittäjän käytännönläheinen opas

Ohje miten lukea tuloslaskelmaa. Moni yrittäjä saa käsiinsä kuukausittain tai vuosittain tuloslaskelman, mutta ei välttämättä täysin ymmärrä sitä. Tässä artikkelissa käydään ymmärrettävästi läpi kaikki tuloslaskelman osat, jotta saat siitä täyden hyödyn yrityksesi päätöksenteossa. Käytämme ravintolaliiketoimintaa esimerkeissämme.

Mikä on tuloslaskelma?

Tuloslaskelma kertoo yksinkertaistetusti, kuinka paljon yrityksesi on ansainnut ja kuinka paljon sillä on ollut kuluja tiettynä ajanjaksona. Yrittäjä saa tilitoimistolta kuukauden tuloslaskelman, jossa on edellinen kuukausi, tilikausi tähän asti, sekä edellisen tilikauden vertailu.

Tuloslaskelma auttaa ymmärtämään yrityksen kannattavuutta sekä liiketoiminnan taloudellista suuntaa. Toisin sanoen, miten helppoa on pitää yrityksen ”ovi” auki huomenna tai ensi kuussa. Ensimmäinen askel tuloslaskelman lukemisessa on ymmärtää, että kaikki luvut ovat arvonlisäverottomia.

On myös tärkeää ymmärtää, että verovähennyskelpoinen kulu tarkoittaa useimmiten vain sitä, että se voidaan verottajan mielestä laskea yrityksen kuluksi. Tuloslaskelmassa voi olla kuluja, jotka eivät ole verottajan mielestä vähennyskelpoisia ja siellä voi myös olla tuottoja, jotka ovat verottomia yhteisöveron näkökulmasta.

Tuloslaskelman rakenne ja tärkeimmät osat

Tuloslaskelma koostuu tyypillisesti seuraavista pääkohdista:

1. Liikevaihto
Liikevaihto kertoo yrityksen myynnistä saaduista tuotoista ilman arvonlisäveroa. Tämä on yrityksesi myynnin kokonaismäärä valitulta ajalta. Liikevaihto on yleensä vielä jaettu myyntiryhmiin, kuten elintarvikkeisiin ja alkoholiin ravintoloissa. Toisin sanoen liikevaihto on tuotto, jonka yritys saa normaalista liiketoiminnastaan.

2. Liiketoiminnan muut tuotot
Nämä ovat tuottoja, jotka eivät ole varsinaista myyntiä, esimerkiksi vuokratulot tai saadut avustukset. Ravintola alla tässä usein näkyy esimerkiksi toimittajien antamat markkinointiavustukset.

3. Materiaalit ja palvelut
Tässä kohdassa näkyvät kaikki tuotteiden tai palveluiden tuottamiseen liittyvät suorat kustannukset, kuten tavaroiden hankinta tai alihankintapalvelut. Tässä näkyy esimerkiksi elintarvikkeiden osuus, jotka yritys on hankkinut ja kuluttanut saadakseen tuloslaskelman ajanjakson liikevaihdon aikaiseksi. On huomioitavaa, ettei kaikki ostot päädy kuluksi, vaan osa voi olla varaston muutoksessa kirjautunut taseeseen. Tällöin vaikka yritys on ostanut ja maksanut ostot, on se kirjanpidon näkökulmasta vain siirtynyt pankkitililtä varaston arvoon, eikä verovähennettävää kulua ole syntynyt. Ulkopuoliseen palveluun ravintola-alalla luetaan esimerkiksi vuokratyövoima ja järjestyksenvalvojat.

4. Henkilöstökulut
Sisältää kaikki yrityksen omista työntekijöistä aiheutuneet kustannukset, kuten palkat, palkkiot ja sosiaalikulut. Myös lomapalkkavelka jaksotetaan tähän, eli maksamaton loma-ajan palkka näkyy jaksotettuna kuluna.

5. Poistot ja arvonalentumiset
Nämä ovat kulut, jotka aiheutuvat yrityksen omaisuuden (esim. koneiden, kaluston ja rakennusten) arvon alenemisesta ajan myötä. Verottaja ei hyväksy pitkään tuottavan hankinnan vähennystä suoraan yhdelle tilikaudelle. Poistojen kautta esimerkiksi saadaan astianpesukoneen hankintahinta siirrettyä osissa verovähennyskelpoiseksi kuluksi. Pitkävaikutteiset menot poistetaan tasapoistoina, kun taas kone ja kalusto poistetaan menojäännöspoistona.

Tasapoisto on nimensä veroinen, eli kustannus jaetaan poistoajalla (esimerkiksi 10 000 euroa jaetaan 36 kuukaudella, jolloin kuukausipoisto on 277,78 euroa).

Menojäännöspoistoissa kustannuksesta saadaan poistaa 25 % jäljellä olevasta arvosta tilikaudessa. (esimerkiksi 10 000 euron hankinnasta menojäännöspoisto on tilikaudessa 2500 euroa ja kuukaudessa 208,83 euroa. Seuraavalla tilikaudelle poistetaan 25% jäljellä olevasta arvosta, eli 25% x 7500 euroa)

6. Liiketoiminnan muut kulut
Nämä kulut ovat periaatteessa kaikki muut kulut, jotka eivät ole ostoja, ulkopuolisia palveluita, henkilöstökulua tai rahoituskulua. Näitä ovat esimerkiksi toimitilojen vuokra, markkinointikulut, toimistotarvikkeet ja vakuutukset. Nämä kulut ovat usein luonteeltaan kiinteitä, eli ne eivät nouse tai laske suhteessa liikevaihtoon. Tämä ei toki pidä kaikille paikkansa, jos esimerkiksi vuokra on sidottu liikevaihtoon.

7. Liikevoitto (tai -tappio)
Liikevoitto saadaan vähentämällä liikevaihdosta kaikki liiketoiminnan kulut. Tämä kertoo selkeästi, onko yrityksesi liiketoiminta tuottavaa.

8. Rahoitustuotot ja -kulut
Tässä näkyvät korkokulut ja -tuotot sekä muut rahoitustoiminnan erät, kuten lainojen korkokustannukset tai sijoitustoiminnan tuotot.

9. Tilikauden tulos (voitto tai tappio)
Tilikauden tulos kertoo lopullisen voiton tai tappion, kun kaikki kulut (myös verot) ja tuotot on huomioitu.

miten lukea yrityksen tuloslaskelmaa - ohje

Miten lukea tuloslaskelmaa käytännössä?

Kun luet tuloslaskelmaa, keskity seuraaviin kysymyksiin:

1. Kasvaako yrityksesi liikevaihto?
Vertaa liikevaihtoa aiempiin kuukausiin tai vuosiin nähdäksesi, kuinka yrityksesi myynti kehittyy. Ravintola-alla olisi hyvä, jos yrityksen myynti on yksikköä kohden vähintään yleisen inflaatioprosentin verran parempi edellistä vuotta.

2. Mitkä kulut kasvavat tai pienenevät?
Tarkkaile erityisesti suurimpia kulueriä, kuten henkilöstökuluja ja materiaalihankintoja. Tässä suosittelemme tarkastelemaan kulun suhdetta liikevaihtoon.

3. Onko yrityksesi kannattava?
Liikevoitto kertoo selvästi, tuottaako liiketoimintasi riittävästi kattamaan kaikki kulut ja mahdollisesti jättämään voittoa.

4. Onko rahoituskulujen taso kestävällä pohjalla?
Seuraa, etteivät yrityksen velkojen korot kasva liian suuriksi suhteessa yrityksen tulokseen.

Tutki onko yrityksesi tuottoisa ja kassavirtapositiivinen. Yritys voi tehdä voittoa, mutta samalla yrityksen pankkisaamiset voivat ehtyä. Tällöin kyseinen yritys ei ole kassavirtapositiivinen.

Miksi tuloslaskelman seuraaminen on tärkeää?

Tuloslaskelmaa seuraamalla pystyt:

  • Tekemään parempia ja nopeampia päätöksiä
  • Ennakoimaan taloudellisia ongelmia ajoissa
  • Havaitsemaan liiketoiminnan kehityssuunnat
  • Parantamaan yrityksesi kannattavuutta
Esimerkki käytännön tilanteesta

Tutkitaan tätä kuvitteellista tuloslaskelmaa. Esimerkkinä toimii pieni olutravintola, jonka asiakaspaikkamäärä rajoittaa vuorossa olevan työvoiman yhteen työntekijään aukion aikana. Yrityksellä ei ole poistoja, eikä ulkopuolisia palveluita. Yritys myös tekee inventaarion joka kuukausi, joten kirjanpidon ostot ja varastoarvon muutokset ovat ajan tasalla. Tutkitaan yrityksen tuloslaskelmaa ajalta 1/2025–4/2025

yrityksen tuloslaskelma

Tuloslaskelmassa näemme yrityksen olevan voitollinen kahtena viime kuukautena, mutta tappiollinen vuoden alussa tammikuussa ja helmikuussa. Tähän ovat vaikuttaneet selkeästi helmikuun heikompi myyntikate, sekä tammikuun merkittävästi keskimääräistä suuremmat henkilöstökustannukset. Tämä voisi johtua sairastapauksista tai työvuorosuunnittelun epäonnistumisesta.

Tammikuussa liiketoiminnan muut kulut ovat myös huomattavasti suuremmat keskimäärään verrattuna. Tämä voi johtua kohonneista kustannuksista tai sitten se voi olla kirjanpidon jaksotuspäätös. Esimerkiksi yritys voi olla ohjeistanut tilitoimistoa, ettei vuoden alussa tulevia vapaaehtoisia vakuutusmaksuja jaksoteta.

Helmikuun ostojen korkeampi prosentuaalinen osuus liikevaihdosta on huolestuttavaa, koska kyse on epätodennäköisesti inventaariovirheestä. Virheen mahdollisuus on pieni, koska ostojen osuus ei ole korjaantunut seuraavan kahden kuukauden aikana. Tämä tarkoittaa, että helmikuussa on myyty muita kuukausia halvemmalla, ostohinnat ovat olleet hetkellisesti huomattavasti korkeammat, hävikin määrä on kasvanut merkittävästi tai pahimmassa mahdollisessa tapauksessa henkilökunnan epärehellisyydellä voi olla osuutta asiaan. Koska yhtiöllä ei ole ulkopuolisia palveluita, niin ero ei voi johtua niistä. Rahaksi muutettuna muutos on arvoltaan 1800 euroa. Tämä olisi riittänyt nostamaan helmikuun tuloksen positiiviksesi.

Yritys tekee tulosta keskimäärin 2 % liikevaihdosta, mutta pystyy noin 8 %:n tulokseen myynnin ollessa oikealla tasolla ja kustannusten pysyessä huhtikuun tasolla.

Miten Restabit Oy voi auttaa?

Restabit Oy opastaa yrittäjiä miten luetaan tuloslaskelmaa ja ymmärtämään sitä paremmin tarjoamalla selkeää neuvontaa yrityksesi talouden hallinnassa. Lisäksi me voimme muuttaa tuloslaskelmaa helpommin luettavaan muotoon. Esimerkkiravintolan tuloslaskelmasta voi nähdä esimerkissä löydetyt ongelmat helpommin alla olevasta muunnoksesta. Tilitoimistojen sisäisen laskennan raporttien ensisijainen tarkoitus on nopeuttaa päätöksentekijän työtä ja auttaa häntä minimoimaan aika mahdollisen ongelman ilmaantumisen ja sen löytämisen välillä.

Restamap yrityksen tuloslaskelman lukeminen

Palvelumme on kiinteähintaista, ja asiantuntijamme ovat aina käytettävissäsi vastaamaan kysymyksiisi ja auttamaan sinua hyödyntämään talouslukujasi tehokkaasti liiketoiminnan kehittämisessä. Ota yhteyttä ja voidaan käydä läpi palvelujamme kanssasi.

Jaa tämä artikkeli

Viimeisimmät artikkelit

Ravintolan perustaminen - kattava muistilista yrittäjälle

Ravintolan perustajan opas 2025 – kattava muistilista uuden ravintolan avaamiseen

tyovuorosuunnittelu

Ilmainen ravintolan työvuorosuunnittelupohja ja muut raportit

Kaikki artikkelit